نوروز 95

«اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»

13 رجب؛ سالروز ولادت حضرت علی علیه السلام و آغاز ایام البیض

امام علی علیه السلام در سیزدهم ماه رجب، 23 سال قبل از هجرت در شهر مکه و در کعبه به دنیا آمد. همچنین 13 رجب آغاز ایام البیض ماه رجب است که بسیاری از مومنان و جوانان به فریضه اعتکاف در مساجد می‌پردازند.



سالروز میلاد باسعادت مولود کعبه؛ مولای عاشقان حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام و روز پدرمبارک باد.

[ پنج شنبه دوم 2 1395 ] [ 15:40 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

تهرانی‌ها سیزده به در به کجا بروند؟

تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور ایران است. این شهر همچنین مرکزاستان تهران و شهرستانهای تهران نیز می‌باشد. جمعیت آن ۸،۴۲۹،۸۰۷ نفر است و هجدهمین شهر پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. تهران سی و دومین شهری است که در به تاریخ ایران عنوان پایتخت رسمی انتخاب شده است. 

 

نماد شهر تهران برج آزادی است. برج میلاد نیز نماد دیگر آن به حساب می‌آید. تهران میزبان نزدیک به نیمی از فعالیت‌های صنعتی کشور است.

 

در این گزارش سعی کردیم تعدادی از مکان های دیدنی تهران را برای گردش یک روزه معرفی کنیم.


بام تهران  

بام تهران مجموعه ای است در بالاترین نقطه خیابان ولنجک، که شامل امکانات تفریحی و گردشگری زیادی است . به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی ترین نقطه شهر تهران موجب شده شهروندان برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، به بام تهران بیایند. جاده ای که از پارکینگ تا ایستگاه اول به صورت آسفالت ساخته شده است، به عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده روی استفاده میشود. 


عمارت مسعودیه 

عمارت مسعودیه مربوط به دوره قاجاره که در تهران، میدان بهارستان واقع شده. این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  


باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در ۱۲۹۵ ق، و به سرکاری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است.  


معمار این بنا استاد شعبان معمار باشی و ناظر آن میرزا رضا قلی خانی ملقب به سراج الملک است. 


عمارت مسعودیه در طول سالهای عمر خود شاهد وقایع بسیار زیادی بوده. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفر الدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد. 


بنای بسیاری از ساختمان های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شدند. در حدود سال های ۱۳۰۴ انجمن معارف با استفاده از یکی از اتاق های آن نخستین کتابخانه رسمی کشور را که پایه اصلی و اولیه کتابخانه ملی بود را گذاشت. چند سال بعد نیز یکی دیگر از اتاق های آن به عتیقه های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست آمده بود اختصاص یافت و در حقیقت نخستین موزه ایران در آن پایه گذاری شد. اشیای عتیقه همین جا در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی منتقل شد. 

 

 

پارک ژوراسیک تهران 

حدود ۴۰ سال پیش محققان فرانسوی اندکی از بقایای یک دایناسور رو در حوالی کرمان کشف کرده و آن بقایا رو به سرعت به کشور خود (موزه تاریخ طبیعی پاریس) منتقل کردن و تا قبل از افتتاح پارک ژوراسیک در تهران، این موجود منقرض شده فقط در لا به لای کتاب ها در میان تصاویر فیلم های سینمایی قابل مشاهده بود. 


برای نخستین بار در ایران، پارک ژوراسیک تهران (پارک دایناسورهای متحرک) محیطی مفرح و هیجان انگیز برای خانواده ها بویژه کودکان و نوجوانان فراهم آورده که بازدید از آن رو به همه خانواده ها توصیه می کنیم.

 

باغ موزه هنر ایرانی 

باغ موزه هنر ایرانی ر این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا کنون آثار به جای مانده به عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود. 


در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت های جانبی آن بوده که با مرمت نهایی در سال ۱۳۸۴- ۱۳۸۵ تغییر کاربری داده و تبدیل به موزه فعلی شده است. 


طرح اولیه باغ نیز به جز درخت های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه حوضچه دیوارها و نرده های اطراف باغ در سال ۱۳۸۵ مرمت شده است. 


پل طبیعت 

پل طبیعت یک پل سه طبقه غیرخودرویی و پیاده روئیه که در تهران قرار داره و از مهرماه ۱۳۹۳ افتتاح شده. این پل از عرض بزرگراه مدرس می گذره. طول این پل ۳۰۰ متر بوده و سازه اش ۲۰۰۰ تنه. پل طبیعت بزرگ ترین پل غیرخودرویی ایران محسوب می شه. پل طبیعت زیر نظر شرکت نوسازی عباس آباد ساخته شده. برای ساخت این پل ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شده. با ساخت پل طبیعت بوستان های طالقانی در شرق و آب و آتش و بنادر در غرب زمین های عباس آباد به هم متصل می شن. پل طبیعت ۷۰۰۰ مترمربع مساحت داره. این پل به گفته مدیر عامل سازنده آن نماد جدیدی برای شهر تهرانه. زمان احداث سازه پل حدود دو سال طول کشید. این پل در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.این پل در بزرگراه مدرس تهران واقع شده، پلی سه طبقه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخته. این پل بوستان آب و آتش در غرب اراضی عباس آباد رو به بوستان طالقانی در شرق متصل می کنه. فرم درختی ستون ها و انتخاب نام «طبیعت» برای پل، هر دو تاکیدیست بر پیوستگی دو فضای سبز (دوطبیعت) توسط پل. 


کاخ سفید/ موزه ملت  

این بنا در مجموعه سعد آباده که علاوه بر اینکه به امور اداری و تشریفاتی تعلق داشته، اقامت کاه تابستانی شاه و فرح هم بوده. طبقه های مختلف این کاخ دیدنی های خاص خودشو دارد. 


این بنا اولین زندان مدرن ایرانه که در دوران رضا شاه در سال ۱۳۱۱ توسط مهندسان آلمانی کامل شد و به عنوان اولین زندان مدرن در ایران شروع به کار کرد. بعدها این محل اولین زندان اختصاصی زنان شد. در دوران محمد رضا پهلوی این زندان از سوی ساواک و کمیته مشترک ضدخرابکاری جهت بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می گرفت. 


این موزه که در میدان مشق یا باغ ملی قرار داره سال ۱۳۸۲ افتتاح شده تحولات تاریخی ، سیاسی و نظامی زیادی را در طول عمر خودش دیده. این موزه بر اساس اسناد و مدارک موجود به دقت بازسازی شده و بسیار دیدنی است . 


باغ فردوس نه تنها یک قصر تاریخی قجری در شمال تهرانه بلکه امروز نگینی ماندگار و دیرینه در پیشانی تهرانه. گچ بری های کم نظیر دوره قاجاریه و توخالی بودن آویزهایی که از سقف پایین اومدن، از جذاب ترین بخش های این عمارت زیباست.در سال ۱۳۵۰ ساختمان موجود در باغ به مرکز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و بعد از انقلاب هم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. 


خانه اتحادیه که قبلا اسمش خانه امین السلطان بوده و اکثرا به اسم خانه دایی جان ناپلئون (به دلیل اینکه این خانه لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون بوده) می شناسن، هم از خیابان فردوسی راه داره هم از لاله زار، از اون خونه باغ های دوره قاجاریه بوده. پیشنهاد می کنم برید توی کوچه معروف به اتحادیه در خیابان لاله زار و حتما سر در فوق العاده قشنگ این خونه رو ببینید چون ستون تو کار نیم گرد در دو طرف ورودی با قرنیز زیباش آدمو می بره به صد سال قبل. 

 

حمام نواب تهران /قتل گاه کریم آبمنگل 

تهران حمام های زیادی داشته که اکثرشون تعطیل شدن یا از بین رفتن، ولی بخت با حمام نواب یار بوده و نه تنها از بین نرفته، بلکه مرمت هم شده. دلیلش هم این است که لوکیشن یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های سینمای ایران،یعنی فیلم قیصر بوده، همون جایی که قیصر کریم آبمنگل رو به قتل رسوند. از آن زمان نام حمام نواب بر سر زبان ها افتاد و هر چقدر گذشت، نوستالژیک تر شد. این حمام الان تبدیل به نمایشگاه صنایع دستی شده. به هر حال دیدن این حمام طالبان زیادی دارد که شما هم می توانین یکی از انها باشید. 

 

روستای وَردیج و واریش 

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده‌ای کوهستانی و پیچ در پیچ، دو روستای کوچک و آرام در دل کوه‌های البرز میانی قرار گرفتن به نام وَردیج و واریش. روستاهایی که فارغ از همهمه و شلوغی شهر تهران، ساکت و آرام در دل کوهستان البرز جا خوش کرده‌‌اند. دسترسی به این روستاها از طریق اتوبان تهران-کرج و از بالای وردآورد امکان‌پذیره. از بالای محله وردآورد، جاده‌ای آسفالته و پیچ در پیچ به سبک و سیاق جاده امامزاده داوود، در امتداد رودخانه و دره‌ای عمیق به روستای وَردیج و بعد از اون به واریش منتهی می‌‌شه. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماهه، چرا که در این موقع از سال، باغ‌های وردیج و واریش با شکوفه‌های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفیدپوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دلنشین بهار رو به نمایش می‌گذارن. دره‌های عمیق، باغ‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع، مناظر چشم‌نوازیست که در طول جاده و در طی مسیر، چشم‌های زیبابین و کنجکاو شما رو به خود جلب خواهند کرد. ارتفاع روستای وردیج از سطح دریا یک هزار و ۸۵۰ متر و ارتفاع روستای واریش، ۲ هزار و ۲۵۰ متر.

 

آرامگاه ظهیرالدوله 

یه گورستان قدیمی و با ارزش تاریخی که اعتبار خودش رو مدیون بزرگان ادب، هنر، سیاست و آزادی خواهان معروفه و فقط دو روز پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۴ بعدازظهر برای بازدید اقوام و آشنایان افراد متوفی و عامه مردم بازه. این قبرستان، نزدیک به ۴۰۰ قبر رو در خودش جای داده که اکثر قبرها در حال خراب شدن و فرسایش است. 

 

میدان 15خرداد  

این بازار بین خیابان های مولوی در جنوب، سیروس (مصطفی خمینی) در شرق، بوذرجمهری (پانزده خرداد) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته و در تقاطع این خیابان ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفتن. میدان پانزده خرداد بیرون از محدوده بازار و سبزه میدان در محدوده بازار قرار گرفته . این بازار از مهم ترین مرکز تجاری و بازرگانیه تهران هست. «بازار تهران» به همراه بناهای تاریخی محدودش مثل مسجد امام، مسجد جامع و... از مجموعه های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می شه و به خاطر قدمت طولانی و تاریخچه اش از دیدنی ترین های شهر تهران به حساب میاد. فضای سنتی و گذرگاه های مسقف این بازار با معماری قدیمی ایرانی برای هر کسی زیبا و جذاب است. 

 

لفیناریوم برج میلاد 

لفیناریوم برج میلاد نخستین دلفیناریوم غیر ساحلی در خاورمیانه و مرتفع ترین دلفیناریوم جهان دارای با تجربه ترین مربیان خاورمیانه در حد استاندارد های بین المللیه. در حال حاضر در این پارک، چهار شیر دریایی زندگی می کنه که از کشورهای اسپانیا، هلند و آمریکای جنوبی آورده شده و توسط بهترین مربیان خاورمیانه آموزش دیدن. این شیرهای دریایی با انجام حرکات آکروباتیک گردشگران رو تشویق به بازدید از آن می کنند. این مکان سه هزار و ۲۰۰ متر مربع وسعت داره و ظرفیت پذیرایی از بازدیدکنندگان روزانه در هر سانس ۱۲۰۰ نفره. آموزش های لازم به شیرهای دریایی برای گرفتن عکس یادگاری، کشیدن نقاشی ونواختن ساز دهنی داده شده. پارک دلفین های برج میلاد تهران از طریق تکنولوژی شبیه سازی شده آب اقیانوس قابلیت نگهداری انواع پستانداران دریایی رو در پایتخت ایران فراهم کرده. 

 

کاخ مستوفی الممالک 

این بنای تاریخی ده منطقه ده ونک تهران قرار گرفته و از جاذبه های تاریخی و میراث فرهنگی شهر تهرانه. هرچند خاندان مستوفی خود متولی آرامگاه مستوفی الممالک هستند اما تابلوهای نقاشی و کتب موجود در این بنا در وضعیت مناسبی نیستند و درب این مکان تاریخی هم به عنوان برگی از تاریخ دوره قاجار به روی عموم بسته ست. 


دشتی ناشناخته در اطراف تهران  

میخواهیم مکان ناشناخته دیگری در ایران را معرفی کنیم که آبشار دوقلو نام دارد.آبشار دوقلو، آبشاری است در شمال تهران و در مسیر کوهنوردی دربند به توچال که دلیل نام‌گذاری آن، دوشاخه‌شدن آب هنگام ریزش از ارتفاع است‌. این آبشار همچون سایر آبشارهای فصلی استان تهران مانند آبشار فصلی پیچ آدران در کیلومتر ۱۵ جاده کرج – چالوس، آبشار سنگان در مسیر امام‌زاده داوود و آبشار منظریه در ناحیه شمیرانات از ذوب برف‌ها در بآبشار دوقلو در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا، نزدیک به پناهگاه شیرپلا و در مسیر اصلی صعود به توچال قرار دارد. ارتفاع تقریبی این آبشار، ۲۰ متر است. کمال الملک ، در یکی از آثار خود در سال ۱۲۶۳، این آبشار را به تصویر کشیده‌استهار و تابستان پدید می‌آید. 

 

به دریاچه معجزه بروید   

سکوت کنید، اینجا پر از آرامش است؛ قرن هاست که ساکنان« لزور» روزها و شب هایشان را آرام پشت سر می گذارند و مهمان تازه ای نباید آسودگی شان را برهم بزند. لزور با وجود آنکه چندان از پایتخت دور نیست، اما سال هاست که روال آرام زندگی را همچنان حفظ کرده. اینجا روستایی است پر از باغ و پرچین و گندم زارهایی که هنوز می شود کشاورزانی را با ابزار قدیمی کشت، مثل گاو آهن در کشتزارهایشان دید. لزورِ آرام، طبیعتی آرام هم دارد. از میان کوچه باغ های باریک و کناره رودخانه اش که بگذرید، مهمان تنگه و کوه و دشتی می شوید که صدای باد، آب و پرندگان، بیشترین صدای آنجاست. برای رسیدن به بخش های مختلف طبیعت روستا که لزوری ها به هر کدامشان نامی داده اند، باید یکی دو ساعتی وقت گذاشت، از پایتخت تا لزور حدود 2 ساعت و نیم راه است. پس صبح زود راه بیفتید تا یک روز تعطیل را در آرامش این روستای بکر بگذرانید. 


اگر قصد اقامت در لزور را دارید، می توانید در چادر بمانید یا یک خانه روستایی اجاره کنید. لزور در دل طبیعت قرار دارد و می توانید هر جایی که خواستید، اتراق کنید اما توصیه ما این است که در کنار بنای امامزاده بمانید. 


لزور در 26 کیلومتری جاده فیروز کوه قرار دارد و قبل از لزور، باید به شهر ارجمند برسید. 

 

- وارد جاده فیروز کوه که شدید، چند کیلومتر بعد از «نمرود» و پمپ گاز و بنزین در سمت راست جاده، یک دوربرگردان می بینید که در ابتدایش یک تابلو، مسیر شهر « ارجمند» را نشان می دهد. بلافاصله پس از آنکه در مسیر تهران قرار گرفتید، در سمت راست جاده، یک تابلو دوباره خروجی ارجمند را نشان می دهد. جاده 36 کیلومتری تا لزور آسفالت است و حدود نیم ساعت بعد و پس از گذشتن از روستای « سله بن» و ارجمند به لزور، آخرین روستای این مسیر، خواهید رسید. 


- در لزور، روستا را که به سمت کوهستان ادامه دهید، طبیعت بکر در انتظارتان است. ساکنان روستا به این تنگه ها و دشت ها اسامی مختلفی مثل لاسک، موج چشمه و سیاه رود داده اند، اما از میان اینها، طبیعت لاسک از همه مشهورتر است. 


- از روستا تا دشت: 

پس از اینکه به لزور رسیدید، می توانید خودروتان را در میدانگاه ابتدای روستا پارک کنید و پیاده، راهی دشت شوید. درست در همین میدانگاه، یک مسجد و تکیه قرار دارد. اگر از روستاییان سراغ جایی را برای تماشای طبیعت و تفرج بگیرید، به شما نشانی « لاسک» یا به قول خودشان« لاسنگ» را می دهند. تمام مسیر شما تا لاسک، یک جاده مالروست که گاهی شکل تنگه به خود می گیرد و از میان باغ های میوه و مزارع گندم می گذرد. تا رسیدن به تنگه لاسک، حدود یک ساعت و نیم در کنار رودخانه پیاده روی خواهید کرد که آبشارهای کوچک در میانه اش شکل گرفته اند. در میانه رسیدن به لاسک، یک امامزاده زیبا هم قرار دارد که محلی ها آن را به نام«خوشنام» می شناسند، می توانید آنجا هم کمی استراحت کنید. 


- از دشت تا دریاچه: 

اگر چه لاسک، مقصد بیشتر مسافران لزور است، اما می توانید حدود 2 ساعت دیگر هم پیاده بروید و به دریاچه«معجزه» برسید. مسیر رسیدن به دریاچه از لاسک تقریباً مشخص است؛ چون تورهای دوچرخه سواری زیادی آنجا برگزار می شود و مسیر به خوبی پاکوب شده؛ البته از خود لزور هم یک راه خاکی ماشین رو وجود دارد که می توانید نشانی اش را از مردم محلی بگیرید. 


 لزور، امکانات گردشگری زیادی ندارد، ولی بقالی و نانوایی دارد و می توانید از سرویس بهداشتی مسجد هم استفاده کنید. 


- اینجا هم مثل هر جای دیگر نظافت را رعایت کنید و برای حفظ پاکیزگی روستا، هیچ زباله ای در روستا جا نگذارید. 


- در میانه پیاده روی از عکاسی طبیعت بکر لزور و سبک زندگی روستاییان غافل نشوید. 


- اگر می خواهید تا دریاچه بروید یا دیگر دیدنی های اطراف را ببینید، با بلدهای محلی همراه شوید یا دست کم نشانی را به طور دقیق از آنها بگیرید. 


- برای کمک به اقتصاد روستا از مردم محلی خرید کنید.

[ جمعه سیزدهم 1 1395 ] [ 13:50 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

بهشتی در مسیر اسالم به خلخال

جاده گردشگری خلخال به اسالم که شهرستان خلخال در استان اردبیل را به اسالم در استان گیلان متصل می کند به دلیل برخورداری از شرایط خاص و اقلیم کوهستانی و ترکیب طبیعت جنگلی با دشت امروز به عنوان رویایی ترین جاده جنگلی کشور شناخته می شود.

به کوشش: رحیمه زرگر-بخش گردشگری تبیان

طبیعت بکر و دست نخورده، زیبائی های وحشی جنگلی، زندگی سنتی افراد بومی، تولید عسل های ناب، وجود آبشار و دریاچه، دشت وسیع گل و گیاهان کمیاب از جمله ویژگی هایی است که گردشگران می توانند در یک جاده 70 کیلومتری یک جا همه این مواهب و دیدنی ها را مشاهده کرد.

این جاده که به دلیل کوهستانی بودن حتی در تابستان از آب و هوای سرد خنک برخوردار است، در اغلب اوقات بویژه در نیمه دوم سال سرد و شاهد بارش برف و یخبندان است.
 
جاده اسالم به خلخال یکی از جاذبه های گردشگری ایران است که با یک مسیر پیچ در پیچ از خلخال در استان اردبیل شروع شده و با طی فاصله ای 70 کیلومتری به اسالم در استان گیلان منتهی می شود.



ادامه مطلب

[ پنج شنبه پنجم 1 1395 ] [ 9:40 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

سال ۱۳۹۵ ، سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»

[ چهارشنبه چهارم 1 1395 ] [ 14:52 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

جاذبه های گردشگری پایتخت

[ چهارشنبه چهارم 1 1395 ] [ 11:1 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

مجموعه ای از پیامک ها و کارت پستال های جدید تبریک سال نو + تصاویر

با جدیدترین پیامک های تبریک عید نوروز 95 و کارت پستال های تبریک سال نو، فرارسیدن عید را به دوستانتان تبریک بگویید.
 با نزدیک شدن به ایام عید نوروز 95 و فرارسیدن سال نو، میلیون ها پیامک میان کاربران رد و بدل می شود، بعضی ها پیامک های طنز ارسال می کنند تا با آوردن خنده بر لب بستگان خود سال نو را به آنها تبریک بگویند، برخی هم ترجیح می دهند تا متن های زیبا و عاشقانه برای بستگان خود ارسال کنند. علاوه بر این در روزهای پایانی سال، هزاران پست در شبکه های اجتماعی با مضمون تبریک عید نوروز و سال نو به اشتراک گذاشته می شود.

پیشاپیش ضمن تبریک سال نو به همه شما کاربران عزیز در این مجموعه، "پیامک جدید تبریک عید نوروز 95" و "کارت پستال تبریک سال نو" را برای شما کاربران آماده کرده‌ایم تا با جدیدترین پیامک های تبریک عید نوروز 95 و کارت پستال های تبریک سال نو، فرارسیدن عید را به دوستانتان تبریک بگویید.

پیامک جدید تبریک عید نوروز 95 / کارت پستال تبریک سال نو / اس ام اس خنده دار تبریک نوروز +تصاویر

زکوی یار می آید نسیم باد نوروزی
از این باد از مدد خواهی، چراغ دل بر افروزی
نوروز مبارک


ادامه مطلب

[ شنبه بیست و نهم 12 1394 ] [ 10:50 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

جاذبه های گردشگری تهران

[ جمعه بیست و هشتم 12 1394 ] [ 9:2 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

زیبائی های نوروز از منظر اسلام

نوروز ایرانیان که در آغاز فصل بهار جشن گرفته می شود ، پیام آور نو شدن سال و آمدن گرما و مرگ زمستان و رویش دوباره طبیعت و زمان خروج انسان از عالم خمودگی و پیوستن به طبیعت و شروع به حیات اجتماعی دوباره در جامعه است.

زیبائی های نوروز

نوروز، سمبل تحول و تغییر و دگرگونی است. علاوه بر این که طبیعت بی جان جانی تازه می گیرد، ایرانیان نیز با خانه تکانی و پوشیدن لباس نو و .... سعی می کنند به استقبال این تحول بروند. بدون شک این تحول به سمت نیکویی و بهتر شدن است.
 این همه نیکویی و نیک پسندی آنگاه به بالاترین ارزش رسید که فرهنگ غنی ایران با معارف سعادت آفرین اسلام عجین شد و چشم های حقیقت بین را از تماشای مظاهر تحول طبیعت به انقلاب باطن رهنمون ساخت.
نخست به مسئله عید نوروز به نگاه نظرات پاره ای از اندیشمندان و دین باوران و رهاورد آن در فرهنگ اسلام به نظاره می نشینیم ؛ بدان امید که نوروز ما سرآغازی برای تحول همگان گردد.
ای که دستت می رسد کاری بکن                  پیش ازآن کز تو نیاید هیچ کار(سعدی)

مفهوم عید نوروز ، در نگاه اندیشمندان

« عید» به معنای عود و بازگشت است ، همان گونه که عیسی بن مریم(علیه السلام) به خدای خود گفت:
« اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لأوَّلِنَا وَآخِرِنَا» پروردگارا، ای آفریدگار، فرو بست بر ما غذایی آسمانی تا عیدی برای اول و آخر ما باشد. (سوره مائده آیه 114)

دیدگاه اول:

نخستین دیدگاه پاره ای از اندیشمندان و دین باوران است که عید نوروز را عید خرافه پرستان  و بت پرستان دانسته که به ما ارث رسیده است و برای گم کردن عید های الهی مانند غدیر، قربان، فطر و جمعه است از این رو آتش پرستان و زرتشتیان در ایران باستان بدان اهمیت فراوانی داده اند و با مراسمی چون چهارشنبه سوری ، نحسی سیزده و مراسم سیزده بدر ، شیوه ای ناشایست به جای گذاشته اند.
دلیل سخن اینان رفتار امام هفتم(علیه السلام) است که از نشستن و جلوس در عید نوروز و حضور در مراسم این روز خودداری ورزید.( وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج8،ص173)

دیدگاه دوم:

در نظر دیدگاه دوم ان است که عید نوروز را عیدی ارزش مند از نیاکان ما در ایران زمین می دانند که عظمتی روز افزون دارد. با آن طبیعت سبز، امید رویش به دنبال خود آورده و دید و بازدیدها غبار کدورت ها را زدوده ، صمیمیت و مهربانی به ارمغان می آورد و با ضیافت ها لباس های نو، مسافرت ها و جوش و خروش در زندگی، افزون بر مراسم ملی ، نوعی احیاگری ارزش های مذهبی نیز فراهم می شود.

دیدگاه سوم:

در نظر پیروان سومین دیدگاه بر آن باورند که ما اصول خدشه ناپذیری در فرهنگ خود داریم که برتری و ارزش انها در قالب الفاظ، سنّت ها و یا آداب و رسوم ملی میهنی نمی گنجد ، از آموزه های وحیانی سرچشمه گرفته و با توجه به ویژگی های انسان شناختی، روان شناسی و جامعه شناسی ، گستره ای از معرفت و بینش نصیب انسان می سازد همانند مبانی چشمگیری چون:
1 دست یابی به کمال و تکامل و رسیدن به مقام والای خلیفه اللهی به عنوان هدف نخست آفرینش.
2 احترام آداب و رسوم و سنّت ملی و عادات قبیله ای به هنگام عدم اصطکاک هر یک با اصول بنیادین دینی.
اینان بر این باورند که زمان و مکان در ذات خود، بدون حادثه و یا حماسه ای هیچ ارزشی ندارند بلکه قداست یا نحوستایّام  به خاطر حضور ارزشی از ارزش های الهی و یا نبود صفتی از صفات آسمانی است.
حضور هاله ای از عظمت زرین و جاودان اطراف برخی مناسبت ها ، بدان خاطر است که هر یک چونان بیرقی همیشه برافراشته و نشانی نمایان ، مسیر سعادت ، نیکبختی و هدایت را به انسان ها می آموزد، از این رو آداب خاصی نیز برای هر یک وجود دارد، همانند روز ولایت و رهبری (عید غدیر) روز ذبح حیوان هوای نفس(عید قربان) روز شادی و موفقیت در اردوگاه رمضان (عید فطر) و...
حال اگر چنین ویژگی برای عید نوروز نیز وجود داشته باشد، بی شک عظمتی فراملی یافته، شعاع عرشی آن افزون تر از ابعاد محدود خاکی زمین می گردد. (پرسش ها و پاسخ های جوانان ، احمد لقمانی،ص310)
 چنان که امام علی (علیه السلام) به خاطر کار پسندیده یکی از اصحاب در روز عید نوروز به او فرمود: « هرروز ما را نوروز سازید» (وسائل الشیعه،ج12، ص214)
و در سخنی دیگر درباره نوروز فرمود: « نَیروُز نَأکُل یَومٍ»هر روز برای ما، نوروز است.(من لایحضره الفقیه،شیخ صدوق،ج3،ص300)

عید نوروز ، روزی خجسته و فرخنده است اما برای چه کسانی؟ و چگونه؟

اگر جلوه بندگی یا بدو یا روز پیمان خداوند با بندگان در دوری از نافرمانی شود و یا به گفته پیشوای ششم شیعیان (علیه السلام) گشایش سختی ها  و اندوه شیعیان و اهل بیت(علیهم السلام) در آن رخ دهد ، در این صورت نه تنها « عید باستانی» بلکه «عید آسمانی» خواهد بود که روزی نو ، باشکوه و سرنوشت ساز خواهد بود. آنچه معیار اصیل در این میان است؛ بینش، گرایش و کنش و واکنش است.

سیمای نوروز در آیینه ی معارف اسلامی

سیمای نوروز در گنجینه معارف اهل بیت(علیهم السلام) و متون روایی ما از منزلت و جایگاه خاصی برخوردار است؛ به گونه ای که ایشان بر پاسداشت این روز سخن رانده و از مناسبت های مهم آن یاد کرده اند، آنچه که با درنگ در روایات بدست می آید ان است که « نوروز» سمبل تحول و تغییرات است؛ البته تحول به سمت نیکویی و بهتر شدن؛ از این رو بزرگداشت چنین روزی آنچنان که ایرانیان مسلمان انجام می دهند، با اهمیت خواهد بود.
لذا شب عید، صبح عید، ظهر و روز عید دارای اعمال خاصی است. گو اینکه لحظات روز عید با غیر آن هیچ تفاوت ظاهری ندارند اما در سخنان پیشوایان معصوم(علیهم السلام) پاره ای اعمال دارای ارزشی برابر با «بیست حج» دانسته شده در حالی که همین عمل در « روز عید همسان با یکصد حج» معرفی شده است.
رسول اکرم (صلی الله و علیه وآله) می فرمود:
«خداوند از هر چه که آفرید تعدادی را برای خود برگزید، از میان شب ها، شب های جمعه، شب نیمه شعبان، شب قدر و شب های عید فطر و قربان و از میان روزها، روزهای جمعه و عید را انتخاب کرد.»(بحارالانوار،ج91،ص126)

یکی از یاران امام صادق(علیه السلام) از حضرت درباره مرد ثروتمندی پرسش نمود که در روز مهرگان یا عید نوروز مردم به وی هدیه می دهند اما در عوض احسان نمی کند. امام (علیه السلام) فرمود: آیا اهل نماز هستند؟ گفتم: آری.  حضرت فرمود: هدیه آن ها را باید بپذیرد و او نیز در مقابل برای آن ها هدیه ای بفرستند.

آداب عید نوروز:

1 غسل، پوشیدن لباس تمیز و زدن عطر 
امام صادق(علیه السلام) می فرماید:
 «هنگامی که نوروز آمد، غسل کن و نظیف ترین لباس های خود را بپوش و با خوشبوترین عطرها خود را معطر ساز.(وسائل الشیعه، ج14،ص459)
2 روزه داری، برپایی نماز و یاد خدا با تکبیر و تهلیل.
امام صادق(علیه السلام) فرموده اند: « چه خوب است که در این روزها، روزه دار باشی. (بحارالانوار،ج91،ص126)
دستور چهار رکعت نماز، سجده شکر و دعای مخصوص این روز در روایتی ارجمند از معصوم(علیهم السلام) نقل شده است.
استغفار و توبه ، یاد خدا با تکبیر و تهلیل(لا اله الا اللّه) از دیگر آداب روز عید است که معصوم بدان سفارش فرموده است. همانگونه که رسول خدا(صلی الله و علیه وآله) فرمودند:
«زَیّنِوا اعیادکم بالتکبیر» عید های خود را با آهنگ زیبای تکبیر بیارایید.»(گاهنامه تطبیقی سه هزار ساله، احمد بیرشک،ص60)
3 آراستگی ظاهری، پیراستگی باطنی.
امام سجاد(علیه السلام) فرمودند:
همه شما باید در روز عید زینت نموده و غسل کنید و آرایش نمایید و از دعاهای وارد شده در آن بقدر توان فرصت بخوانید... و مبادا کاری کنید که چهره ظاهر شما زیبا و عمل و رفتار شما پست و زشت باشد.(چهل حدیث عید، محمود لطیفی، ص40)
امام باقر(علیه السلام) فرمودند: لباسهایی را که بدانها خود را زینت می کنید در روزهای جمعه و عید برای نماز بپوشید.(تفسیر الکبیر فخر رازی، ج25،ص101)
4 دادن هدیه و برپایی جشن و شادمانی
یکی از یاران امام صادق(علیه السلام) از حضرت درباره مرد ثروتمندی پرسش نمود که در روز مهرگان یا عید نوروز مردم به وی هدیه می دهند اما در عوض احسان نمی کند.
امام (علیه السلام) فرمود: آیا اهل نماز هستند؟
گفتم: آری.
 حضرت فرمود: هدیه آن ها را باید بپذیرد و او نیز در مقابل برای آن ها هدیه ای بفرستند. (تفسیر جامع البیان،ج2،ص157، تفسیر المیزان،ج20،ص144)
5 دید و بازدید
حضور در شادی ها و مشکلات مسلمانان از دیگر آداب عید نوروز  ، دیدار برادران و خواهران مسلمان و آگاهی از شادی ها و اندوه ه ای دیگران است. همانگونه که معصوم(علیهم السلام) فرمود:
«هو یوم الفیروز و کان یوم علیه لهم یجتمع الیه الناس...»(میزان الحکمه، محمد ری شهری، ج7،ص133)
حضرت رسول(صلی الله و علیه وآله) با اشاره به مراسم عید فرموده اند:
دختران و زنان پرده نشین خود را بگویید تا روزهای عید در جمع مسلمین و خطبه و دعای عید حاضر شوند.( مستدرک الوسائل، محدث نوری، ص667)

خاتمه

آری! فرخنده باد نوروز بر آگاهان و بیداران که در گستره شادی خود، دیگران را سهیم می کنند و یاران در انتظار را با ریزش سخاوت خود لبخند شادمانی می بخشند که این روزها نیز می گذرد و شادی ها و شیون ها پایان می پذیرد و سرانجام کتیبه اعمال ما آیینه انسانیت و صحیفه سرنوشت ما خواهد بود.

علی اصغر صرفه جو/کارشناس حوزه-بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


[ چهارشنبه بیست و ششم 12 1394 ] [ 22:8 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

آیا این جهان بر عدل است؟ یعنی او عادلانه غایب است؟ مگر عدل نه این است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد؟ یعنی ما هنوز سرگردان نشده ایم؟

بهار

ماهی تمثیل ها تا در اقیانوس است آب را نمی یابد زمانی که بر ساحل افتاد و تنش خاک را لمس کند آب را می یابد. این همان حکایت بشر امروز است، تا زمانی که در اقیانوس ولایت و امامت غرق بود قدر ندانست حال که تن و روحش به خاک غیبت خورده، تازه فهمیده چه بر سرش آمده و چه قحطی او را فرا گرفته، دائم دهانش را باز و بسته می کند تا این آب از دست رفته را باز یابد.
آیا این جهان بر عدل است؟ یعنی او عادلانه غایب است؟ مگر عدل نه این است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد؟ یعنی ما هنوز سرگردان نشده ایم؟ (مرتضی مطهری، عدل الهی، صص 60-54)

چه خوش است زمانی که پدر پسرش را توصیف می کند و به آمدن او مباهات ورزد که البته به حق است که پدر و مادرش را فدای او کند،( نهج البلاغه، ترجمه علی شیروانی، خ 187) چرا که او تنها و تنها او می تواند عدل را برقرار کند. فاتح خیبر، امیرالمومنین علی علیه السلام جهان را سرشار از نور ستارگانی می داند که همواره جهان را با نورشان روشن می سازند.

اگر این چنین نباشد بشر در تاریکی جهلی که ابلیس برای او فراهم نموده غرق خواهد شد: «بدانید خاندان محمد صلی الله علیه و آله همچون ستارگان آسمان هستند که هرگاه ستاره ای غروب کند ستاره ای دیگر طلوع نماید.»( همان، خ 150)

آخرالزمان یعنی عصر کنونی جهل و ظاهربینی، جای عقل و علم را گرفته و فتنه آشکار شده است. اوست که زمان غیبتش پر از فتنه هاست، امید که ظهورش نزدیک است و این رایحه شامه نواز را مولای کونین به شیعیان نه بلکه تمام بشریت مژده داده است

دریای قدرت حق فرزند برومندش را اینگونه می نمایاند: «او زره ای از حکمت به تن دارد که آن را با همه ی آدابش از توجه و معرفت و اشتغال به آن فراگرفته، گمشده ی جگر گوشه اش را حکمت می داند (نوری که آدمی امروزه از آن فاصله گرفت)، او در پی آن است، زمانی که اسلام غریب و تنها بماند او پنهان می شود_ و لابد زمانی که این غربت برداشته شود باز می گردد این راهکاری روشن برای بشریت است _ او باقی مانده حجتهای خدا و جانشینی از جانشینان پیامبر خداست.» (همان، خ 182)
اوست نهالی از قریش، جهالت و خودخواهی آدمی دیگر درختان را از بین برد او باقی مانده درختی است که  در بنی هاشم کاشته شده است.( همان، خ 150) پس بکوشید برای آبیاری آن!
آخرالزمان یعنی عصر کنونی جهل و ظاهربینی، جای عقل و علم را گرفته و فتنه آشکار شده است. اوست که زمان غیبتش پر از فتنه هاست، امید که ظهورش نزدیک است و این رایحه شامه نواز را مولای کونین به شیعیان نه بلکه تمام بشریت مژده داده است:
«ای مردم زمان وقوع آنچه وعده داده شده فرارسیده است و آنچه از آن بی خبرید به تحقق نزدیک است. او خواهد آمد! در زمان فتنه! و بندها ی  که از فتنه بر گردن بشر افتاده باز خواهد کرد، گمراهان را متفرق می کند و دیده ها را به نور قرآن جلا و سینه ها را با تفسیر آن صفا می دهد و این بشریت است که در زمان ظهورش پیوسته جامهای حکمت را سر می کشند.(همان) و نفوس به هدایت معطوف می شوند آنگاه که با هوای خود شکل گرفته و سازگار شده اند، در آن زمان جنگی عظیم رخ می دهد و شاید این همان آرماگدون باشد که حضرت، هزار سال قبل به آن اشاره کرده است. او برترین و متفاوت ترین حاکم است. می آید حکومتش بر قلبها را با حکومت جسمها جمع می کند. زمین پاره های جگرش و گنجینه های خود را بیرون ریخته و نثار قدومش می کند.»(همان)
خورشید به خلف صالحش مباهات نموده و او را بر سیره ی صالحان می داند که غیر از این نمی تواند باشد سلاله پاک را! وی به فرزندش سید شباب فردوس حسین بن علی علیهماالسلام فرمود: «نهمین فرزند از فرزندان تو قیام کننده بر حق است که دین را آشکار کرده و عدالت را گسترش خواهد داد.» در جهالتی که جهان را فراگرفته تعجبی نیست که قرة العین رسول صلی الله علیه و آله شگفت زده بپرسد: «یا ابتاه! إن ذلک لکائن؟ آیا واقعا اینگونه خواهد شد؟!» حضرت می فرمایند: «آری، به خدایی که محمد صلی الله علیه و آله را به رسالت بر انگیخت این اتفاق خواهد افتاد.»( محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 51، ص 110)
پس ای مردم! فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ؟( الرحمن/ 13) دوستش داریم؟ منتظر عدل محتوم هستیم؟ نشانه دارد! آری می داند شما نیز دلاتان را مانند زمین پیشکش قدومش خواهید نمود ولی آیا شما که از شدت شوق در جوش و خروش نیستید و در ظاهر بیمار نیستید به باطن بیمارید؟! آیا در ندبه های خود مانند زن جوان از دست داده اید؟! مولایمان محب را اینگونه توصیف نموده؛ آیا به وافع ما اینگونه ایم؟!
وَ مِنَ الدلائل اَن یُری مِن شُوقِه       مَثَل السَقیّم و فِی الفؤاد غَلائِلُ
و مِنَ  الدلائلِ  ضِحکُهُ  بَینَ  الوَرَی      و القَلبُ  مَحزوُن  کَقَلبِ  الثاکِلِ
از نشانه های انسان محب ، این است که از شدت شوقش، مانند بیمار به نظر می آید و در همان حال، در دلش جوش و خروش ها یی است.
و از نشانه های دیگر آنکه در میان مردم می خندد در حالی که دلش غمگین است؛ آن هم مانند غم مادر جوان از دست داده!( محمد تقی موسوی اصفهانی، مکیال المکارم، ج 2، ص 251)

طیبه نوحی-بخش مهدویت تبیان


[ چهارشنبه بیست و ششم 12 1394 ] [ 22:6 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

تاریخچه عید نوروز چیست؟جشن باستانی نوروز چطور به وجود آمد؟

اکثر مردم نوروز و جشنهای جنبی آن را جشن هایی با گذشته صد در صد ایرانی می دانند. بعضی از این مراسم، بخصوص چهارشنبه سوری، بخاطر اهمیت آتش در آن، حتی وابسته به دین زرتشت دانسته شده. از طرفی، شواهد مختلف نشاندهنده این مطلب هستند که این جشنها تاریخی فراتر از قوم "ایرانی" (به معنای قوم هندو-اروپایی مهاجری که در حدود سال 3000 سال قبل به ایران آمدند) دارند و احتمالا" از مراسم قبل از آریایی این فلات سرچشمه می گیرند و چه بسا اقوام عیلامی، کاسی، گوتی و دیگر اقوام باستانی نیز آنها را جشن می گرفته اند.

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز


منبع اطلاعات ما در مورد باورهای اقوام هندو- ایرانی و بعدا" ایرانی، در درجه اول قدیمترین قسمتهای اوستا و در حالت دوم، مقایسه باورهای دیگر مردم هندو-اروپایی (بخصوص هندو-آریایی ها) با باورهای ایرانیان باستان است. ریگ ودا، قدیمیترین بخش وداهای هندو-آریایی، یکی از بهترین منابع موجود برای پی بردن به اصول اعتقادی و جشنها و مراسم اقوام آریایی (هندو-ایرانی) است. باورهای اقوام دیگر مانند سکاها، نورستانی ها، و مردم ایرانی زبانی که در ماوراالنهر و مناطق شرق کوه های پامیر زندگی می کردند نیز می توانند الگوهای ما برای فهمیدن باورهای ایرانی های باستان باشند.


در اوستا، بخصوص در گاثاها و بقیه یسناها که قدیمی ترین بخش های این کتاب هستند، هیچگاه صحبتی از نوروز و جشنهای وابسته به آن نشده است. مراسم اوستایی اصولا" نیایشهایی به امشاسپندان مختلف و فره وشی ها هستند. یسناها سرودهایی هستند که برای ستایش میترا، آناهیتا، ورونا، هوم، و دیگر امشاسپندان نوشته شده اند که در جشنهای وابسته به آنها باید خوانده شوند (کلمه های "جشن" و "یسنا" از یک ریشه هستند). در نتیجه، دربخشهای قدیم اوستا ذکری از جشنهای نوروز، چهارشنبه سوری، سیزده بدر و یا حتی سده نداریم.

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

نخستین نشانه از نوروز در اوستا، در فرگرد دوم "ویدیودات" است که در ضمن توضیح زندگی "ییم" (جمشید)، به دستور برگزاری نوروز نیز اشاره شده (این روایت را فردوسی نیز ذکر می کند). اما ویدیودات از اخیرترین بخش های اوستاست که به احتمال زیاد یا در دوران ساسانی نوشته شده و یا در آن دوران به طور کامل بازنویسی شده و بسیاری از باورهای زرتشتی ساسانی در این کتاب وارد شده.


با نگاه کردن به باورهای مندرج در ریگ ودا نیز اثری از مراسمی مانند جشنهای بالا نمی بینیم. جشن شروع سال در نزد این اقوام اهمیت زیادی نداشته و ذکر خاصی از برگزاری مراسم بخصوصی برای آن نمی کنند. همچنین در باورهای مردم نورستان افغانستان که تا صد سال قبل که به جبر مسلمان شدند، زیر نام "کافران" به پرستش خدایان باستانی هندو-ایرانی ادامه می دادند، هیچ اثری از نوروز وجود ندارد، هرچند که جشنهای سنتی نزد این مردم کاملا" حفظ شده است.

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز


از طرفی، با نگاه کردن به طرز زندگی اقوام هندو-ایرانی و مقایسه آن با اقوام ساکن ایران و بین النهرین، می توانیم به نتایجی در مورد ریشه های تاریخی نوروز و جشنهای دیگر مربوط به آن برسیم. اقوام هندو-ایرانی بطور اعم، از راه دامداری و پرورش اسب زندگی می کردند و زندگی آنها برمبنان کوچ نشینی بنا شده بود. این طرز زندگی به این معنی بود که هندو-ایرانی های باستان (مانند سکاهای دوران تاریخی، سرمتها، هیونها، مغولان، و ترکها) به دنبال حیوانات خود برای پیدا کردن چراگاههای سرسبز روان بودند. در دشتهای محل سکونت این اقوام، فقط دو فصل زمستان و تابستان معنی داشت و به دلیل طبیعت نامعمول آن، خط تقسیم و زمان این دو فصل همواره نامعلوم بود.


اما مردم ساکن فلات ایران، عیلامی ها، کاسی ها، گوتی ها، اورارتو، میتانی ها، و تا حد بیشتری مردمان ساکن بین النهرین، وابسته به زندگی کشاورزی ساکن بودند. این بدین معنی بود که ترتیب کاشت، داشت، و برداشت محصولاتی نظیر گندم، مشغله اصلی این مردم محسوب می شد و زمان انجام هرکدام از این وظایف، اهمیت خاصی داشت. می بینیم که نوشتن تقویمهای نجومی که برمبنای آن حصول فصلها را معین می کردند، از دستاوردهای این مردم است.

 تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

طغیانهای سالانه رودخانه ها، شروع فصل گرما، زمان برداشت محصول، زمان رها کردن نوبتی زمین ها، همه و همه از مشغولیات زندگی کشاورزی بوده و هستند. به همین دلیل، تقسیم سال به دوازده ماه و چهار فصل (که حضورشان در این منطقه کاملا" حس می شد)، تقسیم ماه به بیست و هشت روز (بر مبنای تقویم قمری) و وضع کردن هفته، همه از تقسیمات مردم سومر و بابل بود که از طرف مردمان همسایه آنها نیز استفاده می شد.


از جشن گرفته شدن آغاز بهار در بابل باستان مدارک بسیاری در دست داریم. در روز آغاز بهار، پادشاه به سوی معبد مردوک، خدای بابل، می رفت و با در دست گرفتن دستهای این خدا، حمایت او را از سلطنت خود نشان می داد. بعد از این مراسم، پادشاه به قصر سلطنتی باز می گشت و دستور بارعام می داد که همه مردم می توانستند به ملاقات پادشاه بیایند.

 تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

اهمیت این مراسم را در آنجایی می توانیم ببینیم که بعد از تسخیر بابل از طرف کورش، پادشاهان پارسی تا زمان خشایارشا نیز هرساله این مراسم را انجام می دادند. پایان جشنهای بهاری در روز سیزدهم بهار (که اولین بار در افسانه های بابلی به عنوان عدد شوم شناخته شد) با رفتن همه اهالی شهر، از جمله شخص پادشاه، به طرف دشتهای خارج از شهر اعلام می شده (نمونه این رسم را می توان در داستان حضرت ابراهیم مشاهده کرد).


از سوی دیگر، بسیاری از فرهنگ های جهان، از بابل باستان گرفته تا سلتهای اروپایی، مراسمی مانند برافروختن آتش در پایان فصل برداشت دارند. اصولا" روشن کردن آتش بعد از خرمن چینی جزو مراسم بسیار معمول همه جوامع کشاورزی بوده و حتی امروزه نیز در کشورهای اروپایی می توان نظیر آن را مشاهده کرد. در ایران نیز امروزه در طی مراسم جشن سده (که جشن رسمی پایان فصل برداشت بوده)، برافروختن آتش مرسوم است. به همین ترتیب، می توان روشن کردن آتش در چهارشنبه سوری را نوعی از همین مراسم دانست.

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز


بطور خلاصه، می شود حدس زد که جشن آغاز بهار و مراسم روشن کردن آتش و خارج شدن از شهر، از آیینهای جوامع کشاورزی مقیم ایران بوده است. اما اقوام ایرانی بعد از مهاجرت به این کشور و ساکن شدن در آن، به اقتباس این مراسم پرداختند و با وارد کردن بعضی از عقاید خود (تشبیه حلول بهار به پیروزی راستی بر دروغ)، آنرا تبدیل به جشنی کاملا" ایرانی کردند.

این جشن، که شاید از دورانی حتی قبل از زمان هخامنشی بوسیله این مردم برگزار می شده، تا مدتها جشنی مردمی بوده که توانسته به دلیل طبیعت غیر دینی و غیر سیاسی خود، به جشنی عمومی برای همه مردم تبدیل شود و کم کم به صورت جشنی درآید که حتی دستگاه دولتی اشکانی و ساسانی نیز آنرا به عنوان مراسم رسمی خود انتخاب کند.


هفت سین

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

با فرا رسیدن‌ سال‌ نو، سفره‌ مبارک‌ هفت ‌سین‌ را می ‌گسترانیم.سفره‌ای‌ از هفت‌ گونه‌ گیاه‌ و دانه‌ و خوردنی‌ دلپذیر. آب‌ و آیینه، شمع‌ و چراغ، نقل‌ و نبات‌ و گل‌ و سبزه‌ در آن‌ می ‌نهیم، کتاب‌ آسمانی‌ خود را می‌ گشاییم‌ و در لحظه‌ حلول‌ سال‌ نو در برابر سفره‌ای‌ از برکت‌ الهی‌ و به‌ امید رونق‌ و بهبود و معیشتی‌ بهتر دست‌ به‌ دعا برمی‌ داریم.

 

هفت شین

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

برخی‌ از محققان‌ معتقدند که‌ پیش‌ از اسلام، در این‌ سفره‌ هفت‌ شین می ‌گذاشته ‌اند همچون‌ شمع‌ ، شیرینی‌ ، شیر، شراب ، شهد و شاهدانه و یا هفت‌ گیاه‌ چیده‌شده‌ سودمند به‌ صورت‌ هفت‌چین و یا هفت‌ سینی‌ از خوردنی های‌ مطلوب است اما قرن هاست‌ که‌ در سفره‌ عید هر ایرانی‌ هفت‌ گونه‌ خوردنی‌ و سبزه‌ که‌ حرف‌ نخست‌ آن‌ سین‌ است‌، چیده‌ می ‌شود و آن ‌چنان‌ که‌ پیداست‌ سخن‌ بر سر حرف‌ سین‌ یا چین‌ یا شین‌ نیست بلکه‌ محتوای‌ سینی ها یا ظروفی‌ که‌ خوردنی‌ در آن‌ می ‌نهند اهمیت‌ دارد و محتوای‌ ظرف ها نمادهایی‌ در سفره‌ هفت‌ سین هستند.

 

روایات گوناگون از هفت سین

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

در گذشته عدد هفت‌ خوش ‌یمن‌ ،مبارک‌ و حتی‌ مقدس‌ تلقی‌ می شده است.هفت‌سین در مراسم نوروزی به روایت‌های گوناگون به وجود آمده است، گروهی از پژوهشگران بر این باورند که درجشن نوروز، میوه‌ها ، شیرینی‌ها و خوراکی‌ها را در هفت عدد از سینی‌ها می‌چیدند و بر سفره نوروزی می‌گذاشتند و آن را هفت‌سینی می‌گفتند که بعدها در طول زمان به هفت‌سین تبدیل شده است.

گروهی دیگر چنین باور دارند که در زمان‌های پیش و به هنگام نو شدن سال بر سفره نوروزی هفت شین مانند شیر، شکر، شیرینی، شربت، ... می گذاشتند که به تدریج به هفت‌سین تبدیل شده است.گروهی دیگر بر این گمانند که ابتدا هفت‌چین یعنی هفت نوع چیدنی از درخت،بوده است که بعدها به هفت‌سین تغییر یافته است.

 

چرا «هفت» در سفره‌ هفت ‌سین‌

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

عدد هفت‌ که‌ جمع‌ سه‌ و چهار است، نزد ریاضیدانان‌ به‌ سبب‌ شکل‌ هندسی‌ مثلث‌ و مربع‌ که‌ اشکال‌ همگن‌ و کامل‌ به‌ شمار می‌ آیند نمایانگر کمال‌ و به‌ شکلی‌ نمادین، به‌ مفهوم‌ کثرت‌ و تکامل‌ است. هنگامی‌ که‌ از عدد هفت، یا هفت‌ هزار و... سخن‌ گفته‌ می ‌شود معنای‌ زیاد بودن‌ مد نظر است. در میان‌ اقوام‌ هند و اروپایی‌ و همچنین‌ هند و ایرانی‌ این‌ عدد خوش‌ یمن‌ و مبارک‌ تلقی‌ شده‌ و در اساس، نقش‌ این‌ عدد در فرهنگ‌ ملت ها نقشی‌ مثبت‌ است.

 

واقعیت های‌ طبیعی، مشاهده‌ها و تجربه‌های‌ مردم‌ در گذر زمان، نقش‌ ادیان‌ الهی‌ و باورهای‌ دینی‌ مردم‌ در توجه‌ ویژه‌ به‌ عدد هفت‌ بسیار اساسی‌ است‌ و از همین‌ روست‌ که‌ قرن هاست‌ در آیین ها و رسم های‌ ایرانی‌ نیز این‌ عدد جایگاهی‌ ویژه‌ دارد. در چیدن‌ و آراستن‌ سفره‌ هفت‌سین‌ نیز نقش‌ این‌ عدد به خوبی‌ آشکار است.

 

تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

نگاهی‌ گذرا به‌ واقعیت های‌ طبیعی، کتب‌ الهی، باورهای‌ مردم، هنر معماری، موسیقی، خط‌ و نیز ادبیات‌ ملل‌ نشان‌ می ‌دهد که‌ عدد هفت‌ تا چه‌ حد مورد توجه‌ ویژه‌ قرار دارد. در قرآن‌ کریم‌ و نیز نزد مسلمانان‌ ایرانی‌ عدد هفت‌ جدای‌ از سایر عددها مورد توجه‌ قرار دارد. در برخی‌ از آیه‌ها و سوره‌های‌ قرآن‌ از عدد هفت‌ نام‌ برده‌ شده‌ است‌ و نیز قرآن‌ را مشتمل‌ بر هفت‌ موضوع‌ دانسته‌اند.

 

مناسک‌ حج‌ هفت‌ مرحله‌ دارد و نخستین‌ قاریان‌ نیز هفت‌ نفر بوده‌اند. در کتاب های‌ آسمانی‌ انجیل‌ و تورات، بارها و بارها این‌ عدد با تأکید تکرار شده‌ است. همچنین‌ نزد زرتشتیان‌ هفت‌ امشاسپند گرامی‌ بوده‌ و در آیین‌ مهر هفت‌ اختر معتبر بوده‌ است. پیشینیان‌ ما نیز زمین‌ و آسمان‌ را دارای‌ هفت‌ طبقه‌ دانسته‌اند و به‌ زمین‌ هفت ‌اقلیم‌ می ‌گفته‌اند که‌ دارای‌ هفت‌ دریا بوده‌ است.

 تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

 

خلق‌ جهان‌ را در شش‌ مرحله‌ یا گاهنبار گفته‌ اند و در روز هفتم‌ که‌ پایان‌ خلق‌ جهان‌ است‌ به‌ نیایش‌ و جشن‌ و سرور می پرداخته ‌اند؛ این‌ آیین‌ هنوز مشاهده‌ می‌شود و ادامه‌ دارد. حرکت‌ و تغییر شکل‌ ماه‌ در چهار هفته، وجود خوشه‌ ستارگان‌ یا خواهران‌ هفتگانه‌ و همچنین‌ تکامل‌ جنین‌ در هفت ‌ماهگی، رویش‌ دندان‌ کودک‌ در هفت‌ ماهگی، تغییر تکاملی‌ نطفه‌ به‌ جوجه‌ پس‌ از سه‌ هفته‌ و... از مواردی‌ است‌ که‌ در طبیعت‌ مورد مشاهده‌ و توجه‌ قرار گرفته ‌اند.

 

باورهای‌ ملت ها نیز نمایانگر توجه‌ به‌ عدد هفت‌ و نقش‌ آن‌ است. در قدیم‌ مصریان‌ به‌ هفت‌ رکن‌ قدرت‌ معتقد بودند، کلدانی‌ها هفت‌ طبقه‌ کمال‌ و بابلیان‌ هفت‌ طبقه‌ آسمان‌ را باور داشتند، یونانیان‌ به‌ هفت‌ خدا معتقد بودند، هندوان‌ خدایان‌ هفتگانه‌ «آدی‌تیا» را می ‌پرستیدند و رومیان‌ جشن‌ بزرگ‌ هفت‌ مادر یا «سپتی ‌ماترا» را برگزار می ‌کردند.

 تاریخچه عید نوروز و جشن باستان نوروز

بسیاری‌ از ملت های‌ دیگر نیز متوجه‌ این‌ عدد بوده‌اند. همچنین‌ از عجایب‌ هفتگانه‌ جهان‌ نام‌ برده‌ شده‌ است. در موسیقی‌ سنتی‌ ایرانی‌ هفت‌ دستگاه و در خط‌ هفت‌ شیوه‌ نگارش‌ تعیین‌ کرده‌اند. در هنر و ادبیات‌ نیز توجه‌ هنرمندان‌ و نویسندگان‌ به‌ عدد هفت‌ آشکار است.

 

در اساس‌ بین‌ اقوام‌ هند و اروپایی و نیز ایرانیان‌ و هندوان، عدد هفت‌ خوش ‌یمن‌ و مبارک‌ تلقی‌ شده‌ است و از همین‌ روست‌ که‌ در فرهنگ‌ ایرانی‌ ما که‌ بنیانش‌ بر باورهای‌ دینی‌ استوار است‌ در سفره‌ عید که‌ سفره‌ای‌ دلپذیر و خوش ‌یمن‌ و سرشار از امید به‌ بهبودی‌ و رونق‌ بیشتر است، هفت‌ سین‌ چیده‌ می ‌شود به‌ این‌ امید که‌ سال‌ نو پر برکت‌ و مبارک‌ باشد.

[ چهارشنبه بیست و ششم 12 1394 ] [ 21:57 ] [ alin20 ]

[ (0) نظر ]

X